Tuesday, March 13, 2012

Sulaman Benang

Salam semua kali akak download gambar sulaman benang dari buku sulaman benang mak akak kalau ikut usianya sebaya akak buku yang dua tu...sebab masa kecik lagi dah akak dok membelek buku-buku ni bukan apa gambarnye cantik bebeno..
Ini mak akak ada jahit kat seperah...cantek tau..
Ini pulak kat sarung bantal...

Comei kat kucing tu...


Ini tak sampai lagi nak membuat seperah ...
Ini buku-bukunya yang atas tu tahun 80 an..yang 2 kat bawah tu memang antik he..he..

Friday, March 9, 2012

Sulaman Benang



Hari ni gi rumah mak ...hari lain pun gi jugak...mana boleh tak jenguk mak...tiba-tiba mak keluar seperah lama...mak ooi cantiknye...kain putih tu dah bertahi lalat tapi Akak suka tang sulam buah strawberry tu n teknik mak Akak jahit kemas u...tak belajar manapun dia tapi minat sangat..kreatif jadinye..Cantik kan seperah lame ni...nanti kalau ada seperah @ sarung bantal yang mak Akak sulam tangan kita upload kat sini...OK see u another day..

Wednesday, March 7, 2012

Sulaman manik



Salam sahabat semua tiga baju diatas dah lama siap baru nak upload kat sini...layan....

Thursday, December 22, 2011

CUTI CUTI MALAYSIA

Kincir Air banyak ditemui di Syria...tapi tu kat tepi sungai Kuala Terengganu...
...Replika Taj Mahal...lambang cinta Shah Jehan pada Muntaznye..so kita bergambo le depannye..Muntaz meninggal selepas lahir anak ke 14...sedih beno le si Shah Jahannye lalu bina Taj Mahal yang sebenarnya bangunan utk kubur isterinya...ambil masa 20 tahun lebih utk bina para pengukir binaan di potong tangan untuk elak bina ukiran cantik selepas Taj Mahal...kejam juga...tapi masa tu tiada pilihan kut...

Sunday, July 10, 2011

CARA MEMBUAT DECOUPAGE UTK CIK IZA

Salam sahabat alam maya semua lama bebeno tak update ye...sibuk le tu semuga anda semua sentiasa dalam rahmat dan perlindungan Allah selalu ...Amin..kali ni kita bantu Cik Iza yang merayu-rayu minta dibantu cara buat decoupage tu...baca kena dari bawah ke atas ye...jangan fening ye...ikut je langkah tersebut pasti berjaya...tak faham tanya le....Akak buat banyak tu cenderehati buat teman-teman seperjuangan semasa belajar di ITM Perak 23 tahun lalu... 14.Gantung kat pintu rumah untuk menyambut tetamu.....



13.Hasilnya setelah siap ...



12.Lukis daun ,ranting pintal dan dot-dot untuk tambah seri decoupage kita...




11. Tampal atas papan mdf kita tu ....jadilah mcm diatas...




10. Ambil lapisan atas sekali ada 3 lapisan.



9.Gunting kertas tisu berbunga..

8.Inilah hasilnya...



7.Tekap tulisan yang kita inginkan macam akak ni perkataan welcome kertas jarang di atas kertas karbon di bawah.



6.Keringkan dengan pengering rambut tu..



5.Sapukan warna hijau muda sekali lagi untuk mendapat warna yang cantik.



4.Kita kertas pasirkan permukaan lapisan pertama tujuan untuk mendapat permukaan yang kemas dan licin.



3.Keringkan lapisan pertama.




2.Bila sealer dah kering kita sapu cat hijau muda.





1. Mula kita sealer dulu papan mdf ni.





Khas untuk yang bertanya Cik Iza cara membuat decoupage...bahan-bahan seperti di atas....tisu berbunga,papan mdf ,kertas jarang , pensil, kertas karbon dan warna.
































Friday, May 20, 2011

Painting is beautiful...

Selamat bertemu lagi wahai sahabat maya sekelian....minggu berlalu mood tetap sama ...paintng with my heart. Barang guna semula ambil dari rumah mak...lengat kuih dah bertahun-tahun digunakan seingat akak kecil lagi masa tu...mak buat kuih dalamnya kuih tepung talam tapi itu ah ..dah jadi kenangan dalam lipatan sejarah..macam tu juga le...pemarut kelapa..akak pernah tercarik jari semasa memarut kelapa tu...jadi dari terbiar dalam stor rumah mak ada baik kita hias semula kurang kurang kenangan akan dikenang selalu dan anak-anak dapat jua tahu bagaimana kehiduapan ibunya sewaktu masa dahulu...

Papan tertulis laundry tu pulak pintu alamari kasut mak...dah tercabut tak leh nak pasang balik dari di bawa lori sampah baik didecoupage sedap juga mata memandang...Eh banyak lak celoteh akak kali ni...sekali sekala...tak salah kan....layan.....

Saturday, May 14, 2011

Painting again...its all black...

Salam semua...kali ni all paint in black...


Garden tool with daisy flower..



Fry egg...




A hen lays an egg...







Friday, May 6, 2011

IT'S PINK AGAIN...

Salam sahabat maya semua semuga sentiasa di lindungi Allah hendaknya...projek minggu sarung bakul sampah berserta penutup , baju doll dan alas meja bulat..tapi semua merah jambu...PINK...semuga anda terus ceria mcm saya menatap wajah pink.....



















Wednesday, April 20, 2011

Cotton lace n cotton...

Salam semua kali ini menghias kereta ditukar sarung kusyen ,potpuri n bakul sampah dihias sedondon...

Bakul sampah...


Bantal kusyen dlm kereta...


Bantal tengkuk....


Potpuri.....









Thursday, March 31, 2011

ROSES N PINK

Salam pagi jumaat kepada semua yang singgah disini...sepanjang minggu ni inilah kerja akak...decoupage on roses n pink.... Semua hasil kerja...roses n pink...tisu rose tu baru je sambar kat KK home Nilai3....punyalah suka...dan tak sabar sabar nak mengdecoupage...
Tea set Roses N pink....wajah baru... Ingat tak tentang teko set bentuk jagung ni dah sepuluh tahun simpan....jemu dah asyik terperuk dalam almari je...tukar imej baru sedap mata memandang..apa macam ok tak?

Bekas air ni ....beli kat mana lagi kalau bukan lookin..sukenye...pink n roses...i like...
Bekas comel ni duduk dalam bekas tin bulat kat bawah sekali tu...macam acuan kuih kut...bekas air campur bekas kuih hanya rm 5 macam mana akak nak tolak..beli..beli...pas tu kita jadikan pink n roses.. Cupcakes corner ni di buat atas sebab nak mengwujudkan cakes corner tengah kumpul bahan lagi dalam erti kata lain dalam proses lagi....tunggu....

Ini dia bekas kuih tu...sukenye kat bekas ni...masa buat tu tak sabar-sabar nak tunggu siap ape lagi...bersengkang mata....tapi akak puas hati sangat...roses n pink...
Boleh isi macam-macam dalamnye...buat perhiasan lagi menarik mata memandang....Roses n Pink....selamat menjamu mata dan mencuba....